Mapa w KOMBO System Taxi

Z jakiej mapy korzysta system?

KOMBO System Taxi wykorzystuje mapę OpenStreetMap . Jest to mapa tworzona przez społeczność i udostępniana na wolnej licencji.

Dane OpenStreetMap wykorzystywane są przez nas do uruchomienia serwerów z usługami niezbędnymi do pracy z mapą w systemie taxi takimi jak:

  • zamiana adresu na współrzędne GPS,
  • zamiana współrzędnych GPS na adres,
  • wyznaczenie odległości miedzy punktami na mapie prowadząc po drogach z uwzględnieniem zakazów skrętów wjazdów itp.,
  • generowanie obrazu mapy, na którym pokazywane są pozycje taksówek oraz rysowane strefy.

Jak dokładne są dane mapy?

Mapa jest ciągle rozwijana. W większości miejscowości mapa pozwala na wyznaczenie konkretnego adresu. Przed wdrożeniem KOMBO System Taxi, istnieje możliwość sprawdzenia jakości danych i ewentualnego ich uzupełnienia. Dane adresowe znajdujące się na mapie wprowadzane są przez społeczność OpenStreetMap lub importowane z otwartych źródeł udostępnianych przez gminy.

Największą zaletą OpenStreetMap jest jej otwartość. W przypadku problemów w jakimś rejonie mapy wystarczy przesłać do nas zgłoszenie i jesteśmy w stanie szybko wprowadzić poprawkę do danych mapowych. W większości konkurencyjnych, płatnych, zamkniętych rozwiązań, zgłoszone zmiany na mapie pojawiają się dopiero w kolejnej aktualizacji, co powoduje konieczność oczekiwania na wprowadzenie zmiany nawet i pół roku. W stosowanym przez nas rozwiązaniu zmiany możemy wprowadzić samodzielnie i zostaną one wykorzystane przez system taxi w przeciągu kilku dni.

Czy mapa uwzględnia bus pasy dostępne dla taxi?

Stosowane przez nas serwery mapowe potrafią wyznaczać trasy uwzględniając bus pasy dostępne dla taxi. Jeśli natomiast jakieś drogi nie są brane pod uwagę przy wyznaczaniu trasy możemy odpowiednio zmodyfikować dane mapy, aby wszystko działało prawidłowo.

Jakie są korzyści z wykorzystania globalnego systemu pozycjonowania (GPS)?

Podstawowa korzyść z wykorzystania pozycjonowania GPS w systemie taxi to ograniczenie oszustw polegających na logowaniu się taksówkarzy w strefach, w których się nie znajdują. System sam na podstawie pozycji z GPS ustawia taksówkarza w odpowiedniej strefie. Jednocześnie informacja o pozycji taksówkarza jest pokazywana na mapie widzianej przez cały czas przez dyspozytorkę. Jeżeli taksówka opuści strefę, w której jest zalogowana automatycznie, zostaje z niej wylogowana przez system oraz możliwe jest ustalenie czasu trwania blokady za przekroczenie strefy. Istnieje również specjalny stan, w którym taksówka może przemieszczać się dowolnie po mieście i przy zmianie strefy zostanie automatycznie zalogowana przez serwer systemu taxi na końcu kolejki w strefie, do której aktualnie wjeżdża.

Pozycjonowanie GPS pozwala również na wybieranie taxi na podstawie jak najkrótszego dojazdu do klienta, co znacznie skraca czas obsługi zlecenia. Ten sam mechanizm jest wykorzystywany przez system taxi do ustalenia adresu pod jakim znajduje się taksówka. Informacja o tym jest również widoczna na dyspozytorni oraz na terminalu taksówkarza.